Campanie virală

În ultimii ani, cuvântul viral a căpătat un cu totul alt sens, mai ales în mediul online. Campaniile virale sunt un instrument de marketing din ce în ce mai utilizat de către brandurile care vor să spună ceva într-un mod neconvențional. Ideea din spatele unei astfel de campanii este de a determina oamenii să răspândească singuri informațiile.

Ce înseamnă viral marketing?

Home Business ne spune că viral marketingul este o modalitate de a promova informații și produse pe care clienții să dorească să le transmită mai departe, iar cei care le-au primit să le transmită la rândul lor către alții, până mesajul ajunge să fie vizualizat de milioane de persoane. Avantajul unor astfel de campanii este faptul că se pot realiza chiar și cu eforturi financiare reduse. Acestea depind de rata de răspândire în rândul publicului.

Scurt istoric

Deși suntem tentați să credem astfel, viral marketingul nu a existat dintotdeauna, dar devine, rapid, la fel de necesar precum newsletterele sau campaniile outdoor.

Conform Marketing Shepra, termenul a fost inventat de Tim Draper și Steve Jurvetson de la VC Draper Fisher Jurvetson, investitori în Hotmail. A fost ideea lor să includă mesajul „Want a free email account? Sign-up for Hotmail today!”(Vreți un cont de email gratuit? Înscrieți-vă la Hotmail azi) și URL-ul la fiecare email trimis. Deși inițial au fost reticenți, în final au acceptat, iar platforma ajuns la 1 milion de utilizatori, în mai puțin de șase luni de la lansarea din 1996. Cinci ani mai târziu, a ajuns la 65 de milioane.

Modelul Hotmail este piatra de temelie a marketingului viral cu care suntem obișnuiți astăzi. De la Facebook și Twitter, până la YouTube și LinkedIn, această formă de marketing are diferite metode de implementare.

Exemple notabile

Old Spice este o companie de parfumuri din 1937. Atunci se lansa primul parfum pentru femei, iar un an mai târziu, compania a introdus și o variantă pentru bărbați. The man your man could smell like ( Bărbatul tău ar putea avea parfum ca al lui) este o campanie care are ca target femeile, chiar dacă produsul despre care se vorbește este dedicat bărbatului. Astfel, campania urmărește să sensibilizeze femeile, ele având factorul de decizie în ceea ce privește achiziționarea produselor de îngrijire. Până în prezent, videoul de promovare are peste 51 de milioane de vizualizări.

O altă campanie cu peste 50 de milioane de vizualizări aparține canalului de televiziune TNT Belgia. Campania a constat în plasarea unui buton roșu care îndemna trecătorii să-l apese „pentru dramă”, într-o piață publică. După ce butonul era apăsat, cei din piață erau martori la o serie de evenimente șocante cu împușcături, ambulanțe și accidente. „Push to add drama” a avut un succes atât de mare încât a avut și o continuare la lansarea din Olanda, care a adunat peste 14 milioane de vizualizări.

În România, s-a remarcat campania „Why don’t you come over” a celor de la Gândul, realizată în colaborare cu agenția GMP. Aceasta a fost un răspuns la inițiativa britanică „Nu veniți în Anglia”, prin care „The Guardian” a vrut să ajute autoritățile britanice să facă față numărului mare de imigranți. Campania a fost menționată în peste 5.000.000 de articole din presa românească, de peste 1.500.000 de utilizatori de Facebook și în peste 100 de articole din presa internațională.

Crearea unei campanii virale nu este un lucru ușor. Chiar dacă utilizatorii sunt cei care transmit mesajul mai departe, atât conținutul cât și produsul trebuie să fie de calitate. Adică trebuie să fie bine targetate, să apeleze la sentimente, să vină cu ceva nou, neașteptat, să se focuseze mai întâi pe a spune o poveste interesantă și apoi pe produs.

Top